اخبار, تلفن همراه

تراشه کایرین 1020 یک سر و گردن قدرتمند تر از کایرین 990 خواهد بود

کایرین 1020

تراشه کایرین 1020 که سری جدید تراشه های پرچمدار شرکت هواوی به شمار می رود به زودی در سال 2020 روی گوشی های جدید هواوی قرار خواهد گرفت. طبق ادعای شرکت هواوی ، این تراشه حدود 50 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسخه کایرین 990 دارد. آیا کایرین 1020 می تواند عملکرد بهتری از اسنپدراگون 865 در سال 2020 داشته باشد؟ با هم خواهیم دید.

کایرین ۹۹۰ (Kirin 990) جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار هواوی است که زمان زیادی از معرفی رسمی‌اش نمی‌گذرد؛ بااین‌حال شایعات درباره‌ی نسل بعدی تراشه‌های موبایلی خانواده‌ی کایرین از همین حالا آغاز شده‌اند و رسانه‌های مختلف به آن‌ها می‌پردازند.

بنابه ادعاهای افراد مطلع از روند توسعه‌ی تراشه‌ی کایرین ۱۰۲۰ با کدنام Baltimore، این تراشه‌ی جدید قرار است در‌مقایسه‌با نسل فعلی، کایرین ۹۹۰، بهبود بسیار بزرگی به‌خود ببیند. درواقع گفته شده است کایرین ۱۰۲۰ ازلحاظ سرعت پردازشی خام، تقریبا ۵۰ درصد بهتر از کرین ۹۹۰ خواهد بود.

تراشه‌ی جدید کایرین ۹۹۰ در مقایسه با کایرین ۹۸۰ بیشتر در حوزه‌ی کاهش مصرف انرژی و البته نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) بهبود‌هایی به‌‌خود دیده است؛ البته تفاوت‌هایی هم در بین ۹۹۰ و ۹۸۰ در حوزه‌ی سرعت پردازشی دیده می‌شود.

با‌این‌همه طبق ادعاهای جدید، تراشه‌ی کایرین ۱۰۲۰ به‌لطف بهره‌مندی از لیتوگرافی ۵ نانومتری و هسته‌های جدید ساخت آرم با نام Cortex-A78، در حوزه‌ی عملکرد پردازشی بهبودهای درخورتوجهی به‌خود خواهد دید و توانایی بسیار زیادی خواهد داشت.

کایرین 1020

یکی از جذاب ترین بخش های مورد بررسی این تراشه این است که چیپست کرتکس A78 روی آن مسیر اصلی پردازش های سنگین را بر عهده می گیرد و خبری از A76 یا A77 نیست.


محصولات مرتبط:


بنابراین می توان انتظار داشت که با توجه به استفاده پردازنده اسنپدراگو 865 از چیپست های Cortex A77 ، این پردازنه از سری کوالکام در سال 2020 قدرتمند تر باشد.

تراشه کایرین 1020 هواوی

نکته ای که نباید فراموش کنیم اینجاست: هواوی سعی دارد تا با تولید تراشه های قدرتمند تر ، سال 2020 به اولین شرکت تولید گوشی هوشمند در جهان تبدیل شود و جای سامسونگ را در این زمینه بگیردا.نتظار داریم گوشی میت ۴۰ پرو (Huawei Mate 40 Pro) به قدرتمندترین و بهینه‌ترین سیستم-روی-چیپ ساخت هواوی مجهز شود و قدرت پردازشی چشمگیری داشته باشد.

در‌حال‌حاضر، جزئیات بیشتری از تراشه‌ی بعدی هواوی به‌اشتراک گذاشته نشده است. شایان ذکر است هواوی معمولا سپتامبر هر سال میلادی (اوایل شهریور تا اوایل مهر) تراشه‌‌ی جدید سری کایرین را رونمایی می‌کند. بنابراین دو مساله به وجود می آید، اول این که سری جدید کایرین 1020 احتمالا روی تنها دو گوشی از محصولات هواوی قرار داده شود، که یکی گوشی تاشو میت ایکس 2 است و دومی میت 40 پرو، و دوم این که به احتمال زیاد بتواند برای اولین بار قدرت پردازشی ایجاد کند که تراشه آن نسبت به تراشه اسنپدراگون پرچمدار، عملکرد بهتری داشته باشد.

همانطور که می دانید، هواوی هر سال 2 مرتبه را به عرضه سری پرچم دار خود یعنی سری P و سری Mate اختصاص می دهد، ابتدا در سه ماهه اول گوشی های سری P را عرضه کرده و سپس در سه ماهه آخر سال میلادی، سری Mate را وارد بازار می کند. احتمالا سری هواوی پی 40 به تراشه کایرین 990 و سری میت 40 به تراشه کایرین 1020 مجهز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *