اخبار, تلفن همراه

اسمارت فون Mi 9 SE میانرده ای توانمند از شیائومی

اسمارت فون Mi 9 SE میانرده ای توانمند از شیائومی

اسمارت فون Mi 9 SE

آمار مؤسسه‌  Statista‌ نشان می‌دهد که شیائومی در سه‌ ماهه‌ ابتدایی ۲۰۱۹ با دراختیار داشتن ۸ درصد از بازار موبایل دنیا، چهارمین تولیدکننده‌ی برتر گوشی است. دستیابی به چنین موفقیتی بیش از هرچیز به فروش درخورتوجه گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شیائومی بازمی‌گردد؛ گوشی‌هایی با قابلیت‌های جذاب و کیفیت ساخت مطلوب و برچسب قیمتی معقول که در کشورهایی درحال‌توسعه‌ای همچون هند بسیار محبوب هستند. Mi 9 SE یکی از جدیدترین محصولات شیائومی در کلاس گوشی‌های میان‌رده‌ی اقتصادی به‌ شمار می‌آید . درادامه، با بررسی اسمارت فون Mi 9 SE همراه ما  باشید.

قیمت گوشی هنوز یک مولفه‌ی مهم در انتخاب است. در شرایطی که خلأ نوآوری‌های چشمگیر در گوشی‌های پرچم‌دار کاربر را از خرید این محصولات هزار دلاری بازمی‌دارد، دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی مرزبندی بین کلاس‌های مختلف گوشی‌های هوشمند را دچار مشکل می‌کند. چند سالی است که محصولات میان‌رده دیگر با تعریف گذشته‌ی ما همخوانی ندارند؛ دستگاه‌هایی که پیش‌تر با کیفیت ساخت پایین و سخت‌افزار ضعیف و دوربین‌های نه‌چندان کارآمد عرضه می‌شدند، اکنون به‌ لطف رقابت شدید بین شرکت‌ها، با بدنه‌‌ی شیشه‌ای، دوربین‌ چندگانه، سخت‌افزار توانمند و البته قیمتی ارزان‌تر به‌ دست کاربر می‌رسند.

طراحی بی نظیر اسمارت فون Mi 9 SE

این گوشی با ویژگی‌هایی همچون نمایشگر AMOLED، بدنه‌ی شیشه‌ای، دوربین سه‌گانه با ماژول اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و برچسب قیمتی حدودا ۳۰۰ یورویی به‌تازگی روانه‌ی بازار شده است. در ساخت اغلب دستگاه‌های کنونی، از مدل‌های ۱۰۰۰ دلاری گرفته تا گوشی‌های اقتصادی، ترکیب شیشه و فلز یا پلاستیک مشابه شیشه به‌ کار می‌رود. در این بین، Mi 9 SE از چنین قاعده‌‌ای مستثنی نیست؛ اما خوشبختانه برخلاف محصولات رقبایی همچون سامسونگ و هواوی، میان‌رده‌ی اقتصادی شیائومی به‌جای پلاستیک براق با بدنه‌ی شیشه‌ای روانه‌ی بازار می‌شود. نسخه‌ی ارزان‌قیمت می ۹ از دو طرف به پنل‌های شیشه‌ای 2.5D از نوع گوریلا گلس ۵ محدود می‌شود؛ بدین مفهوم که انحنای لبه‌ها کمتر از چیزی است که پیش‌تر با می ۹ تجربه کرده بودیم. بین پنل‌های جلو و پشت می ۹ اس‌ای، فریم فلزی و براق آن قرار دارد که به‌ لطف سطح محدب خود، دردست‌گرفتن گوشی را به‌ تجربه‌ای خوشایند بدل می‌کند. می 9 SE با پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۷۱۲ و دوربین سه‌گانه‌ب مجهز به حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و نمایشگر AMOLED یکی دیگر از مهره‌های توانمند شیائومی در بازار گوشی‌های میان‌رده است.

دوربین سه گانه اسمارت فون Mi 9 SE

در نمای پشتی Mi 9 SE، دوربین سه‌گانه و فلش LED دیده می‌شود که با چینشی عمودی در گوشه‌ی ثبت چپ قرار دارد. هیچ‌یک از ماژول‌های دوربین پشتی از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برند؛ اما این مجموعه‌ی سه‌گانه به‌میزان نسبتا زیادی از پنل پشتی بیرون زده است؛ بنابراین، حین کار با گوشی روی یک سطح، شاهد تکان‌خوردن آن خواهید بود. چینی‌ها به‌اندازه‌ای به اصالت طراحی‌هایشان ایمان دارند که روی گوشی اقتصادی می ۹ اس‌ای نیز عبارت Designed By Xiaomi را حک کرده‌اند.

صرف‌نظر از بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی، حاشیه‌های بسیار باریک لبه‌ی بالا و دو طرف درکنار حاشیه‌ی ۴ میلی‌متری لبه‌ی پایین، نمایشگر ۵.۹۷ اینچی می ۹ اس‌ای با گوشه‌های گِرد خود، کل نمای جلو (نسبت بدنه به نمایشگر ۸۴.۱ درصد) را دراختیار دارد و به لطف پنل AMOLEDاش، تجربه‌ی بصری بسیار رضایت‌بخشی در کلاس گوشی‌های اقتصادی برای کاربر به‌ ارمغان می‌آورد. از دیگر اجزای مهم نمای جلویی می ۹ اس‌ای می‌توان به اسپیکر مکالمه درون شکافی بین حاشیه‌ی بالا و فریم فلزی گوشی اشاره کرد که متأسفانه نقش کانال دوم اسپیکر را ایفا نمی‌کند.

حسگر Mi 9 SE

می ۹ اس‌ای یکی دیگر از گوشی‌های اقتصادی دنیا با حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر به‌حساب می‌آید. این حسگر اپتیکال در چند مرحله، فرایند ثبت اثرانگشت کاربر را به‌ اتمام می‌رساند و پس‌از‌آن، تا وقتی که پوشش صفحه‌نمایش یا انگشت کاربر خیس یا کثیف نباشد، احراز هویت او را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد. شیائومی توصیه می‌کند که برای کارکرد صحیح حسگر اثرانگشت، روی صفحه‌نمایش هیچ محافظی چسبانده نشود یا از محافظ‌های تأیید‌شده استفاده شود. حسگر می ۹ اس‌ای در اغلب مواقع از رقبای خود سریع‌تر عمل می‌کند؛ اما گاهی عملکرد آن دچار اختلال و کاربر ناگزیر به لمس دوباره یا چندباره‌ی نمایشگر می‌شود.

در لبه‌ی پایین فریم فلزی می ۹ اس‌ای، دو نوار پلاستیکی آنتن، پورت USB 2.0 با فُرم Type-C و دو دریچه‌ به‌ چشم می‌خورد که متأسفانه فقط یکی از این دریچه‌ها در پسِ خود اسپیکر دارد. در لبه‌ی سمت چپ گوشی، درگاه دو سیم‌کارت دیده می‌شود و درنهایت در لبه‌ی بالایی، می‌توان درگاه اینفرارد را کنار میکروفون مشاهده کرد. می ۹ اس‌ای در سه رنگ بنفش و آبی و خاکستری به بازار عرضه می‌شود و همچون سایر گوشی‌های شیائومی هیچ‌یک از استانداردهای IP را از مؤسسه‌ی IEC دریافت نکرده است؛ بنابراین، به‌صورت رسمی در برابر آب و گردوغبار مقاوم نیست.

نمایشگر و اسپیکر Mi 9 SE

می ۹ اس‌ای به لطف نمایشگر ۵.۹۷ اینچی خود و حاشیه‌های بسیار باریک در مقایسه با می ۹، حدود ۱۰ میلی‌متر کوتاه‌تر و ۴ میلی‌متر کم‌عرض‌تر است؛ بنابراین، ارگونومی بسیار مناسبی دارد و به‌راحتی می‌توان با یک دست از آن استفاده کرد و بدون دردسر به لبه‌ی بالایی نمایشگر نیز دست یافت. همچنین، کلیدهای فیزیکی کنترل صدا و پاور در محل مناسبی قرار دارند و به‌آسانی دردسترس هستند و فشردن آن‌ها نیز حس نسبتا خوبی به کاربر القا می‌کند.

استفاده از نمایشگرهای اولد در بین میان‌رده‌ها در حال تبدیل‌شدن به ترندی جدید و البته مفید است و می ۹ اس‌ای نیز خوشبختانه به پنل امولد ساخت سامسونگ مجهز شده است. این پنل ۱۹.۵:۹ با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل تراکم مناسب ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند , در خواندن متن‌هایی با فونت‌های کوچک و تصاویر مشکلی ازنظر دیده شدن پیکسل‌ها مشاهده نمی‌شود و همچنان استفاده از رزولوشن FHD گزینه‌‌ای مناسب برای تعادل مصرف و ارائه‌ی تصویر محسوب می‌شود.

خوانایی مناسب نمایشگر در زیر نورخورشید پیش از بررسی با تجهیزات مخصوص، روشنایی رضایت‌بخش آن را نوید می‌داد. می ۹ اس‌ای را همانند گوشی‌های اخیر با دو الگوی ۵۰ درصدی سفید و ۱۰۰ درصدی سفید آزمایش کردیم. در حالت خودکار، روشنایی نمایشگر با الگوی واقع‌گرایانه‌تر ۵۰ درصدی به رقمی بیش از ۱۰۰۰ نیت رسید (با الگوی ۱۰۰ درصدی عدد ۷۶۶ ثبت شد). در حالت تنظیم دستی، روشنایی نیز به‌ترتیب ۶۴۲ و ۵۴۱ نیت به‌ دست آمد. با توجه به ماهیت پنل اولد، انتظار رنگ مشکی عمیق و کنتراست بی‌نهایت بدیهی است. حالت Increased Contrast در تنظیمات نمایشگر تأثیری بر روشنایی نمی‌گذارد و فقط در نمایش رنگ‌ها مؤثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *